Lakier czy laminat?
W branży reklam na samochody stosuje się dwie techniki zabezpieczenia wydruków przed uszkodzeniami oraz działaniem czynników zewnętrznych. Pierwszą z nich jest laminowanie, drugą natomiast lakierowanie.
Laminowanie polega na pokryciu całego wydruku cienką folią – tak zwanym laminatem. Zabezpiecza on wydruk przed niekorzystnym działaniem promieni UV i powstawaniem zarysowań, wpływa także korzystnie na nasycenie kolorów. Jest to rozwiązanie skuteczne i nieznacznie wpływające na koszt całej realizacji, jednak nie tak trwałe jak lakierowanie. Laminaty są bowiem materiałami cienkimi, zatem ulegają uszkodzeniom mechanicznym dużo łatwiej niż lakier.
Proces aplikacji lakieru, podobnie jak w przypadku laminatu, zostaje przeprowadzony przed naklejeniem wydruku na pojazd. Uwaga: nie nakłada się go na powierzchni samochodu po przyklejeniu reklamy! Aby precyzyjnie i równomiernie rozprowadzić lakier, należy nanosić go maszynowo, a nie przy użyciu pędzla czy wałka. Decydując się na lakierowanie wydruków zyskujemy gwarancję ochrony grafiki przed zarysowaniami oraz blaknięciem kolorów.
Czas oklejania
Czas potrzebny na naklejenie grafiki na pojazd zależy od kilku czynników. Istotny jest rozmiar pojazdu, typ reklamy, a także rodzaj i zawiłość projektu. W przypadku reklamy wycinanej czas oklejania wynosi od 1 do 8 godzin. Aplikacja reklamy drukowanej jest nieco bardziej czasochłonna. W zależności od tego jak bardzo skomplikowany jest projekt, nanoszenie go może potrwać od 2 do nawet 24 godzin. Poniżej przedstawiamy przykłady czasu oklejania:
cały samochód osobowy – około 1,5 dnia roboczego;
BUS typu Sprinter maxi – około 2 dni
Gdy temperatura zewnętrzna spada poniżej 15 stopni, do czasu realizacji należy doliczyć około 8-16 godzin, ponieważ zimno źle wpływa na procesu wiązania kleju.